torsdag 24 februari 2011

Sushikoma i löpardojor.

Dagens lärdom: Spring aldrig med en sushibuffé i magen.

Idag tog jag och min hustru en god lunch på stan, jag malade i mig en himla massa sushi plus lite friterade räkor o strimlad biff. När det är buffé äter man ju gärna lite mer än man borde.
Tjugo minuter senare drog jag på mig löpardojorna, det skulle jag aldrig ha gjort. Riktigt sega och jobbiga 15 km blev det med smak av wasabi i näsan, fick kämpa på ganska bra men hamnade bara på 5:20-tempo.
Det var väl egentligen meningen att det skulle springas lite längre idag, upp mot 20 km. Det var helt otänkbart så jag gav helt enkelt upp.
Så här i efterhand så var det ju riktigt dålig planering men jag antar att den här träningen också ger.
Vet inte om jag kan kalla 15 km för långpass, vart går egentligen gränsen? Jag har skrivit kort långpass i min träningslogg i alla fall.

I går blev det också lite springande, helt vanliga 10 km i 5:10-tempo.

Onsdagens löppass
Torsdagens löppass

3 kommentarer:

  1. Läxan om att springa med sushi i magen har jag inte lärt mig ännu men..... Jag har dock lärt mig att jag inte kan springa efter att ha ätit pannkakor :-)

    Ingen energi och det känns konstigt i magen.....

    SvaraRadera
  2. Jo du Lennart. Precis så kändes det. Då vet vi att sushi o pannkakor ska undvikas innan löpning..

    SvaraRadera
  3. Definitionen av långpass beror ju på hur långt man "brukar" springa. Innan mina maror har jag definierat långpass som 90 minuters löpning eller 20km.

    Nu när jag inte har någon mara framför mig så skulle jag nog kalla ett 18km-pass för långpass även om det inte tog 90 minuter.

    SvaraRadera