lördag 19 mars 2011

Vad har hänt med min vad.

Vad har hänt här sen senast då?
Har haft lite ont i vänster vad, den har blivit lite överansträngd, kanske efter intervallerna i tisdags.
I torsdags tog jag en liten morgonjogg för att prova, kändes inte så bra så jag la av efter fyra km. Det smärtade i muskeln för varje steg.
Snabbdistanspasset som skulle ha genomförts i fredags var bara att glömma med en dålig vad och 15 cm nysnö!!
Provade en runda idag igen, det kändes mycket bättre i vaden. Blev sju lätta kilometer i ett suveränt vårväder.

Har tidigare haft problem med vaden, då har det hjälpt med excentriska tåhävningar och kompressionsstrumpor.
Tåhävningarna har legat lite på is senaste tiden men det ska jag försöka ta som vana att göra varje dag. Kompressionsstrumpor kör jag alltid med när jag springer, tycker att det är riktigt skönt.
Min sykunniga fru har nu klippt av fotdelen på ett par så de bara är som en tub som man trär på benet, suveränt.

Jag har nu även köpt kosttillskott "Mitt val Sport" som innehåller en massa bra mineraler och vitaminer.
Har hört att magnesium är bra för muskelfunktionen.

Det blir inga kvalitetspass närmsta veckan och så ska jag vara lyhörd för vad vaden har att säga till mig.

Ska ta mig en runda i morgon. Kanske lite längre än i dag, jag vill ju springa lite längre..


Torsdagens löppass
Lördagens löppass

5 kommentarer:

  1. Hej!
    F-n det är alltid så här. När det känns som bäst så är det något som går sönder. Tror att utvecklingen går för fort så kroppen inte hänger med.

    Hur kom det? Bristningar kommer snabbt som du säkert vet men ändå..... Kände du en "knut" där det gjorde ont? Kändes det som att muskeln krampade? Vilken muskel var det? Lång ner på vaden? Långt upp på vaden?.....

    Är det en bristning går den lätt upp igen så ta det lugnt ett tag nu.

    MVH

    SvaraRadera
  2. Det är en bit upp i vaden. Känns åt det krampaktiga hållet men bara när jag springer och anstränger muskeln. Inte när jag vilar eller går.
    Tror nog det ska lösa sig det här.

    SvaraRadera
  3. Fel..
    En bit ner på vaden ska det vara.
    Soleus heter muskeln va.?

    SvaraRadera
  4. Ja, troligtvis Soleus! Den hade jag problem med. Två veckor innan maran förra året drog den ihop sig under en löptur. Kändes lite som kramp. Vilade i princip två veckor och sen sprang jag maran (3:36).

    Bäst att du kollar upp det där så du vet vad det är. Kanske kan vara bra med lätt massage. Jag masserar vaderna varje dag.

    MVH

    SvaraRadera
  5. Surt att få problem så tätt innan tävling, då blir man ju lite nervös.
    Nu börjar vaden i alla fall kännas mycket bättre men det blir forsatt lätt löpning resten av veckan.

    SvaraRadera