söndag 17 april 2011

35 km med snabbt avslut.

Så ja.
Nu har jag äntligen fått till mitt långa långpass. Hade planerat lite mer nu än vad jag brukar göra. Jag brukar bara ta med mig vatten i mitt mitt vätskebälte men den här gången hade jag laddat med både energidryck och gel. Hade även sett ut en bra runda på kartan där jag inte sprungit innan.
Jag och lilltjejen gick upp lite före övriga familjen för frukost så att jag skulle kunna ge mig ut hyfsat tidigt.
Fixade ihop mina grejer och kom iväg strax efter nio.

Hela arsenalen med grejer som ska med.

De första 31 km gick i strax över 5-tempo med lite variation beroende på backar m.m. Mellan den tjugonde och tjugofemte kilometern var det t.ex 100 meters höjdskillnad.


De sista sex kilometrarna gick i betydligt bättre tempo. Gasade upp så dessa hamnade i snitt på 4:14-tempo. Sprang förbi en kille som tränade intervaller, "bra tempo" sa han när jag sprang förbi. Jag sa aldrig att jag var inne på min 33-e kilometer men lite kul var det.
Jag flög fram och kände mig stark. Letade lite efter den beryktade 30-kilometersväggen men hittade den aldrig.
Medeltempot på alla 35 km hamnade på 4:56.
Får se hur jag lägger upp nästa 35km-pass om ett par veckor, kanske lite jämnare tempo då.

Summerar man veckan så har den varit riktigt intensiv med två långpass, ett intervallpass, ett sub40-pass och två lätta distanspass. 

Det blir 106 km på sex pass.

Nästa vecka blir inte riktigt lika hård, jag har ännu inte riktigt planerat den. Mycket beror på vad som händer i påskhelgen.




6 kommentarer:

  1. Snyggt!!! 106 km på 1 vecka!
    Funderar på att utmana dig när jag kör tungt nästa vecka... :-)

    Körde med vatten igår, funderar på att köra sportdryck nästa gång för att inte låta energibristen förstöra.

    Hur ser planen ut inför maran i stora drag?

    SvaraRadera
  2. Oj vad bra det går. Jag som tyckte att jag tränade mycket med 9 mil på en vecka men det visade sig att de fanns de som var värre.

    Precis som Hempa är jag nyfiken på hur din plan för maran ser ut.

    MVH

    SvaraRadera
  3. Jösses! Kommer du ens att märka att du sprungit Stockholm marathon? Galet bra!

    SvaraRadera
  4. Kan bara instämma i vad tidigare redan skrivit. Verkligen imponerande!! Blir lite nyfiken på din målsättning inför maran. Att kunna springa i så högt tempo som du gjorde de avslutande kilometerna gör att jag blir väldigt nyfiken vad du kan göra i slutet av maj. Vad är målet? Sub 3,15 eller?

    SvaraRadera
  5. Hej Hempa.
    Hehe, du får gärna slå min mängdvecka. Det verkar som att många kör på med tunga veckor.
    Har också bara kört med vatten under mina tidigare långpass men jag kan verkligen rekomendera energidryck och lite gel. Jag kände aldrig att energin i benen tog slut som jag upplevt tidigare.

    Hej Lennart.
    Nej du, det är inte vanligt att jag får till en fullträff som den här veckan med sådan mängd. 9 mil har jag aldrig fått ihop innan den här veckan.

    Hej Lars.
    Tack tack. Jag kan ju säga att det känns i benen idag efter gårdagens pass, skönt med en vilodag nu.

    Hej Tomas.
    Tack tack. Jag är lite förvånad själv faktiskt att jag kunde få till ett så snabbt avslut men det kändes som att benen tog över och bara ville dra på.


    Flera av er undrar hur planen för maran ser ut. Svaret är att jag inte har en aning ännu.
    Målet har tills för ett par veckor sedan att ligga runt 5-tempo och rulla in 3:29:59 vilket jag tyckt varit ett bra och högt mål.
    Men så får jag till ett par riktigt bra långpass på senare tid som kanske visar på att jag kan klämma ut bättre tider ur den här kroppen.
    Mina kommande långpass får utvisa vad jag ska ge på maran.

    Ska prova med ett pass på runt 30 km i hyfsat jämnt 4:40-tempo för att se hur det känns.

    Ett pass på 35 km där jag på första halvan ligger på 5:00-tempo och andra halvan öka farten till 4:30-tempo om det känns bra.


    Sub 3:15 har jag aldrig vågat drömma om tidigare och är väl kanske att ta i men man vet ju aldrig.

    Sub 3:20 kanske är lite mer realistiskt.

    Sub 3:30 känns som jag har i en liten ask (med risk för att låta kaxig)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag är tämligen säker på att du har sub 3:15 i kroppen :-).

    Gör det där passet på 30 km i 4:40-fart för att se hur det känns. Du ska också veta att du orkar mer på maran än vad du gör på träning.... :-)

    MVH

    SvaraRadera