fredag 22 april 2011

Det blev lite snabbare och lite längre.

Har funderat på att springa ett halvlångt pass lite halvsnabbt ett tag.
Ofta blir de snabbare passen under 10 km och långpassen ligger över 20 km.
Idag blev det alltså mitt emellan, 15 km tempolöpning. Farten hade jag planerat ligga på runt 4:20-takt men idag var förhållandena perfekta, allt kändes helt enkelt rätt. 20 grader i skuggan, linne och korta tights och vilodag i går. 
Så på eftermiddagen drog jag iväg. Första km hamnade på 4:13 och likaså andra. Så rullade det på i stort sett hela passet förutom två km i mitten där det blev lite långsammare i uppförsbackar. Sista pressade jag upp i 3:53, där var det dock nerför.


Dessa 15 km hamnade på 4:12 min/km i medel och jag kände mig inte alls sliten i slutet. Mycket härlig löpning. 
Totalt blev det 18,82 km idag med uppvärmning och nedjogg.

I morgon blir det ev ett lättare distanspass. På söndag planeras det långpass, runt 30 km i 4:40-tempo. Ser riktigt fram emot detta pass. 
Fick en fin påskpresent av min fru igår, energidryck och gel till långpassen. Perfekt!!



2 kommentarer:

  1. Men jösses vilket drag du har under skorna!!! 15km i 4:12-fart på träning är brutalt bra. Du gör halvmaran utan problem under 1:30, hyfsad utveckling sedan Gbg-varvet förra året...
    Antar att du njuter av löpningen just nu :-)

    SvaraRadera
  2. Ojoj Hempa, nu känns det bra. Det verkar som man börjar få utdelning efter allt slit.

    SvaraRadera