måndag 25 april 2011

Rehablöpning och långpass.

Nu är den här soliga påsken slut. Har tillbringat den med släkt och löparskor, helt underbart.
I lördags var jag och min fru ute o sprang tillsammans. Det var nog första gången vi kom ut ihop, blir ju lite svårt när man har småbarn.
Hon har haft svårt att springa senaste tiden p.g.a. dåligt knä så det blev lite gå-springa-intervaller. Fick ihop en mil ungefär. Det kändes det bra i hennes knä hela tiden, skönt.

Igår blev det ensamlöpning igen hade planerat 30 km i 4:40-tempo. Nu var det så att jag kom upp i lite för högt tempo i början och det kändes väldigt bra, kom in i någon slags härlig rytm. Vid 21,1 km stod klockan på 1:35-någonting och så rullade det på i totalt 29 km.
Medeltempot blev så lågt som 4:28 min/km, lite fortare än beräknat alltså.

Det enda lilla problem jag kände idag var lite smärta/håll/krampkänning i magen runt 26 km. Vet inte om det berodde på energidrycken eller gelen jag hade med mig. Jag varvade inte med vatten under passet, kan ha varit det som var problemet.


Det har varit en bra vecka med 77 löpta km fördelat på 5 pass.
Den här veckan ska jag hårdsatsa rejält för att sedan trappa ner de resterande veckorna innan maran.
Någonting sånt här har jag tänkt mig.

Måndag:   Vila
Tisdag:   Backlöpning
Onsdag:   Morgonpass 10 km
Torsdag:   Intervaller 4x4000m. Får känna av på första intervallen vilket tempo som känns bra.
Fredag:   Distanslöpning 15-20 km
Lördag:   Tempolöpning 15 km
Söndag:  Långpass 35 km


Lördagens löppass
Söndagens löppass

3 kommentarer:

  1. Känns lite tungt att denna magiska påsk är förbi. Maran, midsommar och sedan ett par fler veckor med sol och ledighet tack.

    Veckan ser grym ut. Ungefär lika grym som 29 km i 4:28-fart. Sjuk form du hittat!
    4*4000 är ingen barnlek kan jag tro. Körde 4*3000 för någon månad sedan, dock inomhus, och det var tufft men bra.

    Ös på nu så kommer maran bli något att berätta för barnbarnen om :-)

    SvaraRadera
  2. Formen går inte att klaga på, får hoppas att den är lika bra om en månad.
    Har inte provat så långa intervaller tidigare så jag är lite nyfiken på hur det kommer att gå.
    Vad hade du för vila på dina 4x3000?
    Jag funderar på 2 min joggvila.

    SvaraRadera
  3. Håll i hatten nu så att du inte blir övertränad. Det ser ju stabilt ut, men... better safe than sorry, som man säger.

    SvaraRadera