torsdag 28 april 2011

Tre pass gjorda på hårdveckan

Precis hemkommen från 4x4000m, mer om det senare..

I tisdags var det backlöpning, kort backe. Var väl inte sådär jättemotiverad att springa och det var inte så långt efter middagen heller så man var väl lite slö. Hittade en lite brantare backe på 160 meter ungefär, upp o ner fem gånger. Sedan började magen göra uppror så jag var tvungen att gå bakom en sten (händer titt som tätt), blev någon slags serievila där. Upp på banan och fem backlöpningar igen. Hade tänkt mig från början att göra 15 stycken men motivationen fanns tyvärr inte idag. 
Hade snygg löpning rätt igenom så där är jag i alla fall nöjd.

På onsdagen gick jag upp fem på morgonen för ett morgonpass, nu är det ju faktiskt ljust vid den tiden och det är ju skönt. Sprang Hårsåsenslingan igen på ca 11 km. Mycket fint i de västgötska skogarna med fågelsång och fridfullhet. En km hemifrån sa magen ifrån igen så det var bara att hitta en ny sten o gömma sig bakom. 
Vad är det som händer med magen egentligen?! Bara det inte händer under maran...

Idag var det alltså dags för mastodontintervallerna, 4x4000m. 
Lämnade barnen hos farmor o farfar på förmiddagen och begav mig ut. Jag hade tänkt mig runt 4:10-tempo och 2 min gåvila. 
Första intervallen gick bra men lite för fort, den landade på 16:26. Den andra kändes lite tyngre och hamnade på 16:36. 
På tredje intervallen började jag få en massa tankar om att bara köra tre intervaller eller kanske korta ner de två sista men jag stålsatte mig och fortsatte, tredje hamnade på 16:35 och här var jag rejält trött. 

Bara en kvar att ta sig igenom nu, här var det inga lätta ben kan jag lova. Stapplade in på 16:39, precis under 4:10-tempo som ändå var mitt mål.

Härligt nöjd efter 16 kvalitativa km joggade jag ner. Totalt blev det 20 km idag.
Det lär nog dröja tills jag kör ett sådant här pass igen, lite väl maffigt kanske men skönt att jag har gjort det. Har lurat på det här passet ett tag och nu vet jag hur det känns. 



3 kommentarer:

  1. Fy fanken vilket intervallpass. Bra jobbat. Du kommer ju äga loppet :D

    SvaraRadera
  2. 4*4000 är ett brutalt!! Imponerande att du genomförde 16 km med kvalitet i den farten. Själv roade jag mig med fjuttiga 3*3200 igår och tyckte det var jobbigt... :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Tommy.
    Ja, det var ett riktigt tungt pass, får blodsmak bara jag tänker på det =)

    Hej Hempa.
    Tack.
    3x3200 är ju inte dåligt, du körde ju sub4 rätt igenom, bra jobbat.

    SvaraRadera