lördag 21 maj 2011

Göteborgsvarvet 2011

I dag åkte jag till ett soligt Göteborg för att tillsammans med ca 50.000 springa en liten runda. Hela familjen var med och suportade mig.
Vädret var perfekt, sol med några tussmoln och 17 grader. Det blev idag linne och korta tights.

Jag hade efter seedning hamnat i startgrupp 1b, vilket innebär att man startar kl 13.33, tre minuter efter eliten. Det kändes som man kom tillsammans med jämnbördiga löpare, inte riktigt som förra året då jag startade i startgrupp 18.
Planen för dagen var att bromsa lite och lägga mig på 4:15-tempo vilket skulle innebära sub90 minuter. Det gick inte alls som planerat, det gick rent utsagt käpprätt åt skogen.
Första kilometern rullade på hyfsat i plan 4:11 men då ska man ju tänka på att det är hyfsat trångt i starten. Andra kilometern gick på 3:59 där man rundar några dammar i Slottsskogen. Tredje kilometern även den i Slottsskogen med Säldammsbacken gick på 3:58 och fjärde på 3:55.
Nu började jag inse att jag inte riktigt följde plan, kände inte den minsta trötthet och benen ville bara springa på. Ärligt talat kände det som att man flög fram genom Göteborgs gator.
Resterande sträcka av den första milen gick på strax över 4-tempo. Första milen slutade således på 40:26
Efter Hisingensidan bar det av över Götaälvbron mot avenyn. Hade ganska bra fart över bron och plockade flera placeringar.
Jag höll mig i vänsterfilen och sprang om löpare hela tiden under loppet vilket var oehört peppande.
Rundande Götaplatsen med samma gnista som innan trots att jag i 17 kilometer malt på i nästan 4-tempo, vart skulle detta sluta?
Jag drack under den första delen av loppet en lite skvätt sportdryck på nästan varje station. I slutet vågade jag inte dricka sprortdryck utan höll mig till vatten istället, halva muggen i munnen och andra halvan hälldes över huvet.
Andra milen gick lite långsammare än den första, 40:48 slutade den på. Så var det bara 1100 meter kvar till mål, fortfarande med kraft kvar till slutspurten.
Tjugoförsta kilometern 3:59 och sista hundra metrarna där jag spurtade som en Gasell hamnade på 21 sekunder enligt min klocka.
Kände en oehörd euforisk lycka efter målgång och skrattade nästan för mig själv, helt sjukt.

Så ja, då var varvet avklarat för i år med en sluttid där jag putsade mitt förra varvsrekord med över 20 minuter...   1:25:43 blev sluttiden med en 512-e plats.

Mycket nöjd med återhämtningsdryck i handen

Hur ska man nu göra för att återhämta sig till nästa lördag?  
Det kommer nog gå bra, just nu känns det faktiskt inte så illa i benen. Det första jag ska göra i morgon är en lätt återhämtningsjogg på några kilometer innan jobbet...  Ja, jag jobbar faktiskt i morgon!
Nästa vecka blir det något pass i med maratempo och något lite lättare. 








8 kommentarer:

  1. Jag visste att du skulle göra en kanontid men så snabbt som 1:25 var bättre än vad jag hade trott :-)!

    Grattis och jag tror inte heller att återhämtningen inför maran kommer att bli något problem. Helt rätt med en återhämtningsjogg i morgon och sen är det bara att ladda med ett par lugnare pass nästa vecka. Det kommer att bli kanon :-).

    MVH

    SvaraRadera
  2. Grattis till en kanontid. Kul att någon hittade den där underbara känslan av att flyga fram. En annan hittade mer en plogande känsla av att det var motlut hela vägen:D

    SvaraRadera
  3. Åter igen stort grattis! Grymt skön läsning genom all positiv energi du upplevde under loppet och förmedlar i rapporten!
    Nu är det bara att ta det lugnt och vänta in nästa löparupplevelse. :-)

    SvaraRadera
  4. Helt fantastiskt! Härlig läsning om ett suveränt väl genomfört lopp. Det blir riktigt spännande att se hur det går i Stockholm.

    Själv har jag haft det motigt sedan Kungsholmen. En seg förkylning som kommer och går har i princip omöjliggjort träning. Jag får helt enkelt fixa maran på rutin.

    SvaraRadera
  5. Hej Lennart.
    Tack tack
    Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro på en sådan tid jag fick till. Blev tre km i morse, det tror jag gjorde susen.

    Hej Tommy.
    Tack.
    Synd att du inte fick till det igår. Hoppas att du anmäler dig till nästa års varv.

    Hej Hempa.
    Tack.
    Det här var den helt klart bästa upplevelse jag haft i ett par löparskor. Återstår att se om nästa helg kan slå det =)

    Hej Lars.
    Jepp, vi får se hur det går nästa helg. Jag förvånar mig själv hela tiden..
    Segt med din förkylning, en vecka kvar nu. Det kommer gå kanonfint för dig. Lycka till

    SvaraRadera
  6. Ja, du Olof, vilken utveckling du har haft och mer blir det. Lycka till med återhämtningen nu den kommande veckan. Ser fram emot din Marathon rapport.

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt bra sprunget!! Jag känner igen känslan av att outtröttligt flyga fram och du beskriver den på ett inspirerande sätt!

    Inte dåligt att persa med över 20 minuter, gör du det även nästa år kommer du att vara förste svensk imål ;)

    SvaraRadera
  8. Hej Mathias.
    Snart smäller det, får se hur det går =)

    Hej Staffan.
    Tack, det var verkligen en upplevelse i lördags.
    Och om två är gör jag halvmaran på 45 minuter =)

    SvaraRadera