söndag 1 maj 2011

Hårdveckan slut

Nu var den här veckan slut och vi har gått in i en ny månad, härliga maj. Marathonmånaden, mindre än 4 veckor kvar nu till dagen så nu gäller det att knyta ihop säcken på bästa möjliga vis.
Jag är mycket oerfaren vad gäller uppladdning och formtoppning. Jag har i alla fall tänkt att dra ner på volymen nu och köra mer korta intervaller och distanspass i marathontempo. Ett par långpass återstår men ingen över 30 km. Det ska nog gå vägen det här, bara man slipper skador och sjukdomar.

Tillbaka till den här veckan...

I fredags var hela familjen ledig så då passade vi på att gå till djurparken. Vi tittade på alla djuren, grillade, fikade och hade det skönt i solen.
När vi kommit hem drog jag iväg på ett distanspass, även nu via Hårsåsen men tog en lite längre sväng förbi Svarttjärn.  Passet slutade på 14,09 km i behagliga 4:57-tempo.
När jag kom hem blev det grillning igen med några bekanta. Två grillningar på samma dag, inte helt fel.

I går så stod det tempolöpning på programmet men jag ställde helt enkelt in. Tiden var knapp, motivationen var inte på topp och jag villa spara benen till dagens långpass.
På kvällen blev det traditionsenlig majbrasa och lek, bl.a. linbana för vår fyraåriga son, det är lycka det.

Idag tog jag det sista långa långpasset innan maran. Jag höll ett hyfsat jämnt tempo hela passet som landade på 36 km i 4:58-tempo. Finns inte så mycket att säga om det här passet förutom att det flöt på helt enligt plan, utan utmattning och "gå in i väggen känsla".
Det bästa var när jag såg mina goa ungar som hade kommit o mött mig en bit hemifrån, "heja pappa, heja pappa" skreks det för fulla muggar. Fin känsla efter tre timmars malande.


"Hårdveckan" slutade på 90,08 km fördelat på fem pass. Jag är ganska nöjd med detta men det grämer mig lite att det inte blev någon löpning i lördags.
Ser man tillbaka på april månad har det varit en fantastisk månad, har lyft mig ett par steg. Har tagit sub40, i och för sig på träning men nu vet jag att det går. Jag har fått till flera lyckade långpass och intervallpass så jag är mer än nöjd.
346 km har det sprungits under april och idag under långpasset passerade jag 1000 km för det här året.



Fredagen löppass
Söndagens löppass

3 kommentarer:

  1. Du har gjort en kanonmånad! Det kommer att gå väldigt bra för dig på maran. Tror du har goda möjligheter till sub 3:15.

    Angående formtoppning så dra ner på träningen ca 2 veckor innan men se till att genomföra 2-3 pass på 12-16 km i tänkt maratonfart den veckan. Det är viktigt att inte bli sunkig.

    Sista veckan innan maran tror jag att det räcker med ett eller möjligtvis två pass i tänkt marafart.

    MVH

    SvaraRadera
  2. Grattis till en grym aprilmånad!!

    Det där med formtoppning är inte min starka sida så jag läser noggrannt Lennarts råd ovan.

    SvaraRadera
  3. Hej Lennart.
    Jag lyssnar på din dina råd ang formtoppning. Får bli en del pass i marafart framöver, det låter vettigt.

    Hej Hempa.
    Tack tack.
    Lennarts råd verkar kloka...

    SvaraRadera