torsdag 11 augusti 2011

Kort eller lång?

Hade lite svårt att välja backe inför kvällens backpass. Lång o inte alltför brant eller kort o brant var frågan.
Det blev en kombination av bägge till slut, fem ryck på den långa (270 meter) och fem ryck på den korta (130 meter).
Jag lyckades att utföra alla backryck utan att krokna helt och kunde därmed behålla en bra hållning och löpteknik.
Senast jag körde ett renodlat backpass var den 14 maj i år, så det var ju ett tag sedan.

I tisdags körde jag ett intervallpass, klassiska tusingar. 8x1000m med en minuts gåvila. Förra gången jag körde tusingar så fick jag avbryta men den här gången la jag mig på ett långsammare tempo från början. 
Det visade sig vara ett klokt beslut, jag genomförde alla åtta med ett snitt på 3:42min/km (3:44 - 3:45 - 3:42 - 3:43 - 3:43 - 3:43 - 3:38 - 3:42).

Nästa intervallpass får nog bli något längre 1500m eller 2000m, eller kanske någon kombination.


Tisdagens löppass
Torsdagens löppass

2 kommentarer:

  1. Har aldrig tänkt på vilken effekt lutningen på backen ger. Tänker att allt uppåt borde vara bra... Som du så kör jag backpass för sällan trots att det är grymt givande.

    Bra tusingar!

    SvaraRadera
  2. Hej Hempa.
    Kul att priva på lite olika backar.
    Grymt jobbigt med korta och branta backar vill jag lova. Mjölksyran gör sig påmind nästan direkt.
    Jodå, tusingarna är jag nöjd med.

    SvaraRadera