lördag 10 september 2011

Hur står det till här då?

Tja.... det är väl lite sådär.....

Förkylningen försvann och jag var glad och lycklig, körde mina tvåtusingar i tisdags, dock med lite trött kropp.
I onsdags var det dags för Göteborgsvarvets löparkväll. Distanslöpning stod på programmet.
Totalt blev det med transportlöpning dit och hem knappt 15 km i ytterst mediokra 5:19-tempo i snitt, men...
Om man tittar på pulskurvan så ser det ut som att jag sprungit ett pass i 4:15-tempo.

Jag kanske tråkar ut er med en massa siffror men jag drar det ändå.
Normalt brukar jag ha en puls på under 150 när jag kör mina lätta distanspass i 5-tempo, i onsdags låg snittpulsen på 167 och då i 5:19-tempo.
Den 12 juni i år sprang jag också med en liknande snittpuls, då på 164. I träningsdagboken står det 17,89 km i 4:16-tempo.

Förkylningen har helt enkelt gjort en elak comeback.

Jag känner mig allmänt sliten och har sovit för lite.
Till råga på allt vaknade jag upp i torsdags med smärta i vänster hålfot, jag kände ingenting alls efter onsdagens pass av det här.
Det har nästan gått över med löpvilan som jag haft sedan onsdags. Perfekt att åka på två åkommor samtidigt när man ändå vilar.
Nu är det total vila som gäller.

Nästa lördag är det dags för tävling,  Kretsloppet på en mil. Jag har inga höga förhoppningar om att prestera en bra tid där, jag kanske inte ens ställer upp. Den dagen den sorgen.
Men löpning är ju trots allt inte allt här i livet, jag är glad och lycklig att jag har fått en så fin och underbar familj som jag älskar över allt annat.


Lite mer här om onsdagens löparkväll.
Kom ner till samlingsplatsen och mötte upp två ledare, en representant från Göteborgsvarvet och ca 15 glada löpare. De drog igenom lite hur det är tänkt nu under hösten med träningar o.s.v.  Sedan bar det iväg på lite distanslöpning.
Vi sprang en slinga på drygt 8 km i lungt tempo, en annan grupp sprang lite kortare med den andra ledaren.
Det verkar tyvärr som att nivån ligger lite för lågt för mig (jag berättade inte att jag sprang på 1:25 i våras). Men man kan nog snappa upp en hel del matnyttiga tips ändå.
De här träffarna verkar dock som en perfekt motivationshöjare för de som vill komma igång med sin löpträning.
Om två veckor är det dags för nästa pass, då fartlek/lekfulla intervaller. Får se efter det passet om jag kommer fortsätta med de här träffarna.

För övrigt var det Finnkampen i helgen, för att nämna några grenar som fångade mig var damernas 10000 meter där Isabellah Andersson lekte med de övriga deltagarna med hennes "träningspass". En annan gren var herrarnas 5000 meter där Fredrik Uhrbom gjorde ett bra ryck precis i början av loppet, men det höll tyvärr inte till mål.

En annan tävling som gick av stapeln i helgen var Kistaloppet där flera bloggare presterade bra trots att det var en svårsprungen bana.

Dagens stora vinnare kanske är Fit-Eva som stod längs upp på pallen i Risveden terräng, härlig känsla att stå där kan jag tro. Stort grattis till henne.

God kväll

2 kommentarer:

  1. Låter som om de där träffarna är bra men lite för låg nivå för dig som är så snabb.

    Och ja, att få ha på sig krans, få pokal, stå högst på pallen och bli intervjuad om loppet. Otrolig känsla. Och vilket lopp, vilken bana! Testa gärna nästa år!

    SvaraRadera
  2. Hej Eva.
    Jo visst har jag varit sugen på Risveden, kanske nästa år. Verkar vara en tung och go bana.
    Finalloppet i Skatås i november var jag med på förra året, en väldigt varierande och kul bana. Blir nog en repris i år..

    SvaraRadera