torsdag 19 januari 2012

Bloggen fyller ett år!

För precis ett år sedan föddes den här bloggen. Jag hade ett bra tag följt flera andra löparbloggar på nätet och jag hade väl inte direkt någon ambition att börja skriva själv.
Min hustru låg på mig några veckor och jag gav vika för henne, som vanligt... och som tur var.

Tanken var att skriva om träningen inför Stockholm Marathon 2011 som då var mitt stora mål.
Löpningen skulle stå i fokus även om det är svårt att utelämna sitt övriga liv med familj, barn, jobb m.m.
Det här med bloggandet har gett en extra krydda och dimension i träningen och jag tycker att det är otroligt kul med all respons jag har fått genom alla kommentarer. Så fortsätt gärna att kommentera.

Mitt första inlägg kom ut den 19 januari. Ko på grönbete där jag skriver om hur skönt det var att springa på barmark i en för övrigt otroligt snörik vinter.

Det skrevs mycket om långpass men även om längdskidåkning i februari. Jag ställde ju faktiskt upp i Karolinerloppet, 40 km skidor i fin terräng.

I mars sprang jag tusingar och backe. Jag hade problem med min vad som var överansträngd, som tur var gick det över ganska fort så jag gav mig ut o sprang 9 km i 4:18-tempo.

April 2011 är min hittills hårdaste träningsmånad där jag pressade in 346 km löpning.
Det började med ett litet "träningsläger" på Dalboslätten med distanslöpning, tusingar och långpass. Den här månaden sprang jag för första gången milen på under 40 minuter, även här var det min fru som tjatade på mig, hon verkar vara en bra sporre.
I slutet av månaden sprang jag mastodontintervaller, 4x4000meter. Jag minns att det var riktigt tungt, framförallt för pannbenet.
Ett galet långpass på 35 km sprang jag med ett otroligt bra avslut, blir nog svårt att toppa det.

Maj var den månad allt skulle ske.
Alla månaders slit skulle ge frukt i både Göteborgsvarv och Stockholm Marathon. Men först sprang jag Grabbataget här hemma i Borås, en liten tävling på 7,5 km.
Jag testade bröstvårtstejp och hade lite svackor. Min lille son sprang tävling och fick medalj. Så kom Götborgsvarvet den 21 maj då jag sprang på 1:25:42, är grymt nöjd med den tiden.
Nu skulle man bara försöka toppa detta till nästa helg.
Stockholm Marathon 2011 var en riktig löparfest där jag debuterade med tiden 3:09:47.

I juni sprang jag Karolinerloppet, sprang mördarpass och grävde. Jag drog ner rejält på volymen under sommaren.

I juli fyllde jag år och sprang härliga sommarpass även med hund. Skön semester med familjen på Astrid Lindgrens värld.

Augusti tog vid och jag hade en löparfri helg med fiske istället. En ledig lördag sprang jag mitt hittills längsta träningspass på 41km, Sjuhäradsleden till Ulricehamn.
Dessvärre blev jag förkyld och var dålig i flera veckor.

Kretsloppet skulle jag springa i September men uppladdningen blev inte riktigt som jag ville. Jag lyckade ändå prestera en bra tid på Kretsloppet 10 km. Klockan stannade på 38:55 vilket är mitt stående PB på distansen.
Här någonstans fick jag problem med min fot som höll i sig i flera månader, jag kan fortfarande känna av det ibland. Fick alternativträna och rehablöpa.

I oktober lyckades jag springa så långt som en mil på ett pass, vilken lycka. Jag fick vara med i tidningen och  började se slutet på min skada.

I november skrev jag om 2012 års mål, vi får se om dem besannas. Jag återupptog långpassen och intervaller.

I december dubbade jag skor och sprang årets sista kilometer.




Jag har sedan jag startade bloggen haft 16027 besökare och jag har skrivit 163 inlägg. Här följer lite valda bilder från bloggens födelse och framåt.































6 kommentarer:

  1. Härliga bilder!
    Och hur god var den där ölen efter maran? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innan maran är det :)


      Nej då, det är en av de bästa ölen jag har druckit.

      Radera
  2. Hej!
    Oj vad tiden går. Att du har hålt på så länge.....

    Hur som helst vill jag också säga grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, tiden går fort när man har roligt.
      Tack tack.

      Radera