måndag 2 januari 2012

Fartlek i mörker

Kände mig ganska seg före dagens runda så förhoppningarna var inte så högt satta när jag gav mig iväg med min pannlampa.
Planen var fartlek i terräng. Det rullade på ganska bra och det var rejält trixigt med alla stenar och rötter i terrängen och jag skulle dessutom försöka hålla en bra fart.
Jag kan egentligen inte rekommendera att springa på småstig i mörker men det ger den där lilla extra kicken. Men man får verkligen se upp så man inte trampar  snett på någon sten eller rot.
Efter ca fyra kilometer terräng i varierande fart sprang jag ut på slät asfalt där jag avverkade tre kilometer i 4:08-tempo med fint driv i benen.
Sedan sprang jag in i motionsspåret igen med alla backar och svängar. Resten av passet varierade jag farten med bl.a. ett par bra backryck.
Efter 11,26 kilometer med ett snitt på 4:37 min/km var jag hemma. Då med ett konstaterande att benen nog inte var så sega ändå.

2 kommentarer:

  1. Det var ju väldigt likt mitt pass men modigt att springa så snabbt i terräng, det skulle jag inte vågat!

    SvaraRadera
  2. Hej Staffan.
    Det hör ju inte till vanligheterna att jag öser på i terrängen när det är mörkt. Men en viss tjusning är det.

    SvaraRadera