onsdag 1 februari 2012

Bra substitut?!

Det blir mycket skidåkande när man är i fjällen vill jag lova.
Min lilla femåring börjar bli en riktig höjdare på nerförsåkning, det kanske mest är störtlopp men ner kommer han alltid i roligt har han.
Min tvååring vill mer än hon kan men hon tycker också att det är roligt med skidåkning, hon drar lite lätt åt höger i backarna och kan absolut inte stanna.

I brist på löpning här uppe i fjället drar jag istället ut på längdskidspåret.
Igår blev det 20 ganska lätta kilometer. I dag blev det 20 lite tyngre kilometer. Var helt slut när jag kom hem idag, förstår inte hur jag kunde åka 90 km i Vasaloppet för några år sedan....
Det blir ju inte så mycket återhämtning när man åker nerför hela dagarna men jag tror ändå att längdskidåkning är ett bra substitut för löpning.

Tror nog också att det är bra för kroppen att koppla av helt från löparskorna en hel vecka så man kommer tillbaka med nya krafter när man väl är hemma.

4 kommentarer:

  1. Längdskidor är nog ett superkomplement!
    Känner igen det där med barnen. Mina är likadana. 3,5-åringen har (tyvärr) inga gränser! Hihi! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom är helt underbara de små ungarna. Snart åker dem väl bättre än en själv :)

      Radera
  2. Vart är du någonstans? Vi var i Orsa Grönklitt veckan efter nyår. Det var kanonfint! Appropå längdåkning tror jag att Orsa Grönklitt har bland Sveriges bästa längdåkningsanläggning.

    Tror också att det är bra att vila från löpningen helt ibland. Själv tränade jag för första gången idag efter en n veckas förkylning. nu borde leder, muskler, etc vara bra....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lennart.
      Vi är i Branäs, ett paradis för barnfamiljer. Snö o kul hela dagarna.
      De här förkylningarna man får titt som tätt kanske ändå är rätt bra, man får ju lite vila som kroppen säkert behöver. Skönt att du är igång nu ändå.

      Radera