lördag 28 april 2012

Lerumsloppet 2012

Åkte idag till Lerum för att ställa upp på Lerumsloppet 10 km. Tillika min tävlingspremiär för i år.
Jag brukar vara nervös som sjutton när det vankas tävling, det slog inte fel den här gången heller och dessutom var inte min familj med idag som nervdämpare och moraliskt stöd. Jag fick helt enkelt klara mig på egen hand vilket visade sig gå rätt bra ändå.

Jag kom till startområdet i ganska god tid och kunde hämta ut min nummerlapp på Bagges torg. Bytte om till löparkläder, insög atmotsfären, värmde upp kroppen, klämde ut de sista dropparna flera gånger bakom en buske, dubbelknöt skosnörena och så skulle snart starten gå.

Jag ställde mig ganska långt fram i startfållan och hoppade på stället.
Så gick startskottet och alla drog iväg, som vanligt var det trångt i början men efter ett par hundra meter släppte det, första kilometern gick enligt plan på 3:46.
Det rullade på i några kilometer i ungefär samma tempo och kroppen kändes pigg och glad.

Så kom helvetesbacken på den femte kilometern, den gick spikrakt uppför.
Jag bet ihop och sprang jämsides med en annan kille så vi liksom sporrade varandra, äntligen var vi uppe, vägen planade ut och man kunde dra ut lite på stegen. Men...

Det kom en lika jävlig backe efter ett par hundra meter igen, åter att ta nya tag, korta stegen och gneta på. Femte kilometer landade på 4:19 och sjätte på 4:05.
Men nu var man väl äntligen uppe? 
Jodå, äntligen...

Lite landsbygd tog vid med "böljande" bansträckning, man kunde åter pumpa på i 3:48-tempo ett par kilometer, mycket härligt men dock med lite stela ben. Sprang här som siste man i en klunga på 5-6 löpare, jag gjorde inget försök med att springa om dessa. Det hade nog bara knäckt mig.
De två sista kilometrarna rullade på duktigt nerför och med målet som sikte landade dessa på 3:37 och 3:39.
Ett par hundra meter från mål blev jag omsprungen av en "triathlon väst"-kille. Han hade duktig fart, jag ökade tempot några sekunder och försökte hänga på honom men det var helt lönlöst.
Med en liten, liten spurt äntrade jag ändå till sist mållinjen som 22a man på den nya PB-tiden 38:37.

Jag är nöjd med loppet och på ett lopp med "snällare" bansträckning så går det nog att kapa tiden ytterligare.

















10 kommentarer:

  1. Härligt! Grattis! Å den där stigningen är inte dålig! Sprang själv förra året och just det där partiet var överjävligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva =)
      Grym stigning , men det är extra utmanande med sånna stigningar.
      Ett kul lopp var det i alla fall.

      Radera
  2. Grattis till en kanontid. Tänk bara vilken tid du kommer fixa utan backar på Kretsloppet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tommy.
      Om jag nu kan vara med på Kretsloppet i år.
      Om inte så far jag planera in åtminstone en "platt" miltävling i år.

      Radera
  3. Riktigt bra tid!

    Jag skulle ha sprungit 5.1 km loppet men min kompis bil brakade ihop och vi kom aldrig iväg. Synd, men det är sånt som händer.
    Hade inte anmält mig på förhand så inga pengar förlorade.

    Förra året gjorde jag 38.36 =) Den backen är riktigt dryg. Mycket längre än vad man tror.

    Som Tommy skriver ... på en "bättre" bana kommer du kapa många sekunder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mikael. Jag är nöjd.
      Kikade lite efter dig på resultatlistor o så men hittade dig inte, tråkigt med bilen. Du hade placerat dig riktigt bra, vinnaren kom in på 18:38.
      Får se vad man kan prestera på en planare bana.

      Radera
  4. Gott! Du är KUNG!

    SvaraRadera
  5. Otroligt bra gjort! Den där backen gör att tiden 38:37 inte är rättvisande för en mil. Du är bättre :-).

    Vem var det som vann? Någon man känner till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart.
      Får planera in en plattare miltävling efter varv o mara, ska bli skoj.

      Simon Jörgensen från Trångsvikens IF i Jämtland vann på tiden 33:05 med 1:25min marginal till tvåan.
      Han sa i segerintervjun att han kör backträning på Åreskutan, så det här var ett bra lopp för honom =)

      Radera