måndag 21 maj 2012

Svettigt långpass.

Idag sprang jag mitt sista långpass innan Stockholm Marathon.
Idag sprang jag mitt på dan med start klockan elva.
Idag var det årets varmaste dag med 25 grader i skuggan.
Idag blev jag riktigt riktigt trött.
Idag började jag tvivla på om det är möjligt att springa maran under tre timmar.

Jag var idag ledig efter en helg full av jobb så barnen fick en trevlig stund hemma hos farmor och farfar. Jag tog på mig springkläderna och drog iväg på sista långpasset innan maran. Hade sett ut fin sträcka runt Viaredssjön.
Första halvan bestod av böljande grusväg och andra halvan platt asfallt.
Första delen var tyngre än vanligt, pulsen var märbart hög i värmen. Vattnet var jag tvungen att halvsnåla på för man vet ju aldrig var man kan fylla på.
Efter tjugo kilometer kunde jag i alla fall fylla på nytt vatten i vätskebältet, det var skönt. Kepsen doppade jag i sjövatten vid ett flertal tillfällen för att hålla huvudet kallt.
Vid 26 km var jag tvungen att köpa en energidryck. Försökte mig sedan på en fartökning till maratempo. Den höll i sig i två kilometer, mer klarade inte motorn idag.
Dagens pass slutade på 29 km med merparten runt 4:50-tempo förutom två som gick i 4:15-tempo.

Det här var inte det styrkebesked jag ville ha, tvärtom börjar jag tvivla på att springa maran under tre timmar. Speciellt om det är varmt den dagen.

9 kommentarer:

  1. Det är fullt möjligt. Håll tummarna för svalare väder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ofta jag vill ha svalare väder men i det här fallet är det verkligen välkommet

      Radera
  2. Jag kände precis som dig på mitt långpass i söndags. Jag förstår precis hur du känner. Slå bara bort dessa tankar och tänk på alla bra träningspass du har gjort. Sub3 finns helt klart i benen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får försöka glömma dessa tankar o bara köra på. Ibland känns det ju trots allt väldigt bekvämt att springa i 4:15-tempo.

      Radera
  3. Jag tycker det verkar som de flesta som siktar på under 3 tim börjar tvivla på att det är möjligt nu när det börjar närma sig. Så även jag :) Men det kan gå. Jag hoppas mycket på tävlingseffekten - nummerlapp, publik och medtävlare. Det MÅSTE ge de där sista som behövs...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är sant. Bara att det är tävling vinner man ju mycket fart på.
      Bara att köra hårt nu.. eller vad säger du ? =)

      Radera
  4. Sedan är det ju också så att kroppen måste få en chans att vänja sig vid dessa högre temperaturer. Det är ännu för tidigt för att sia med vädret med säkerhet men det skulle förvåna mig om det slår om dramatiskt med tanke på hur stabilt det verkar.

    Med våra lika målsättningar lär vi ju vara i närheten av varandra, hoppas vi ses, jag har nummer 3000, grönt linne och Asics Tarther på fötterna, kanske också keps om det blir varmt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är så att man inte är van vid sommaren ännu. Kanske kommer gå bra detta ändå...

      Jo, det vore ju skoj o ses. Jag får hålla utkik efter 3000, lätt nummer o komma i håg i alla fall =)
      Jag har nr 1622, troligtvis blått linne o blå ds racer.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera