tisdag 18 september 2012

Midnattslöp med pannlampa.

När man är småbarnsförälder och dessutom jobbar skift är det ibland väldigt svårt att få tid över till träning. Ibland kan det gå flera dagar utan att man får på sig springskorna vilket ibland kan kännas lite enerverande.

För ett par veckor sedan gjorde jag ett test på att springa efter ett nattjobb vid halv åtta på morgonen, det visade sig gå alldeles utmärkt. Det blev då ett ganska lugnt distanspass på strax över milen.

Igår efter mitt kvällspass på jobbet drog jag på mig skorna och pannlampa för att springa.
Slutade jobbet 23:20 och 25 minuter senare var jag igång.
Det blev det ett snabbare pass på min kuperade slinga på Kransmossen. Sju kilometer med ett snitt på 4:10.
Väl godkänt för att vara vid midnatt efter jobb.
Det här var att föredra framför att springa morgonpass efter kvällsjobb, då är man alltifrån pigg.

Det blir ibland ett väldigt pusslande för att få ihop löptimmar men nu vet jag att det går att springa nästan närsomhelst på dygnet även om min fru tycker att jag är en sjuk man.

7 kommentarer:

  1. Pannlampa är grymt!

    SvaraRadera
  2. He, he... Känner igen det där. Jag jobbar förvisso vanliga kontorstimmar men min fru jobbar skift så därför blir det ibland löpning sent när hon kommit hem. I vintras var det många pass vid 22-tiden - då behövdes verkligen pannlampan! Har även börjat köra lite "halv-långpass" till jobbet (15-20km) och startar då hemifrån vid 6-tiden... Även jag har fått höra att jag är sjuk man, känns som en kvalitetsstämpel :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var minsan långa pass direkt på morgonen.

      Ja visst är det en kvalitetsstämpel.

      Radera
  3. Härligt, känner igen mig själv lite i din beskrivning :)
    Jag jobbar bara 8-17 men är tränare för kidsen fyra dagar i veckan så det blir lite pusslande. Springa sent när familjen sover funkar men det där tidiga passet kan jag bara gratulera till, inte alls min grej. Enda gången det funkar någorlunda är under ultraintervallerna

    fortsatt lycka till
    /Anders

    SvaraRadera
  4. Tack Anders.

    Har inte provat ultraintervaller ännu men någon gång får det nog bli av, verkar vara riktigt tufft med lite sömn och mycket springande.

    SvaraRadera
  5. Det där med att frun tycker att man är "sjuk" känns igen:) Jag tränar oxå på ibland väldigt udda tider. Även en del i min omgi´vning undrar om man har alla knivarna i lådan eller.....

    SvaraRadera