måndag 1 oktober 2012

Formtoppning inför marathon.

Om mindre än två veckor ska jag springa mitt livs tredje marathonlopp. Jag har inte förberett mig lika länga som för de två första, då jag bestämde mig väldigt sent för att springa Göteborg marathon.
Långpassen har det inte blivit mycket av men jag skall ändå försöka göra det bästa av situationen.
Här följer en liten tillbakablick på förberedelserna inför mina två första lopp.


De två veckorna innan Stockholm marathon 2011 såg ut så här.

Lördag: Kort backe x 5 + Lätt distans. (9,91 km)
Söndag: Långpass med maratempo andra halvan. (26:13 km)
Måndag: Vila
Tisdag: Intervall 6x400. (8,77 km)
Onsdag: Vila
Torsdag: Snabbdistans - maratempo. (7,42 km)
Fredag: Vila
Lördag: Göteborgsvarvet 1:25:43
Söndag: Återhämtningsjogg (3 km)
Måndag: Vila
Tisdag: Distanslöpning med 4 km i maratempo. (8,10 km)
Onsdag: Vila
Torsdag: Snabbdistans - maratempo. (7:52 km)
Fredag: Vila
Lördag: Stockholm marathon 3:09:47

Som ni ser så sprang jag Göteborgsvarvet bara en vecka innan maran, kanske inte optimalt men det var en bra genomkörare och formtest. Dessutom var det ypperligt bra för självförtroendet.
Det blev några pass i maratempo men inte så långa och sista veckan skar jag ner på mängden rejält.



De två veckorna innan Stockholm marathon 2012 såg ut så här.

Lördag: Vila
Söndag: Vila
Måndag: Långpass (29 km)
Tisdag: Snabbdistans 10 km 4:04 min/km. Plus upp och nerjogg.
Onsdag: Vila
Torsdag:  Vila
Fredag: Medelhård distans. (9,55 km)
Lördag: MTB-cykeltävling. 27,5 km
Söndag: Vila
Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Intervall 3x400+3x200. 7,5 km
Torsdag: Vila
Fredag: Lätt distans. (5,36 km)
Lördag: Stockholm Marathon 3:05:33

Jag klämde in en MTB-täving helgen innan, vet inte vad detta gjorde för formen men skoj var det i alla fall att cykla. Det blev mycket vila bägge veckorna och faktiskt inget pass i maratempo, däremot körde jag ett snabbare pass tisdagen två veckor innan.



Nu till planeringen av Göteborg Marathon.
Den första av de här två veckorna kommer se ut i stort så här.

Jag skall försöka springa ett par lite längre pass i maratempo eller marginellt snabbare, jag måste trimma in kroppen i det tempot och jag vill känna att det flyter på fint i benen hyfsat smärtfritt.

Jag planerar dessutom ett pass med lite längre intervaller (1500m-2000m). Jag kommer inte gå för max utan ligga runt fyratempo.

Eventuellt kör jag även ett terrängpass då jag tycker att det ger bra klipp och styrka i benen.

Däremellan trycker jag in ett par lätta pass.

Jag planerar att ha en fortsatt (för mig) hög mängd på upp till 70 km den här veckan.
Jag ska inte springa, eller för den delen cykla någon tävling.


Sista veckan ska jag hämta hem formtoppen och i stort sett bara köra kortare pass kring maratempo.


Jag tar gärna emot tankar och reflektioner kring det här upplägget.

1 kommentar:

  1. Jag tycker ditt upplägg låter vettigt och jag tänker mig något liknande men med lite mindre totalmängd. För mig är 70km på tok för hög veckomängd så nära inpå loppet. Har inte fått ihop någon vecka över 65km... För mig blir det nog 3 pass den här veckan och 2 sista veckan och i veckomängd blir det max 40km den här veckan (15-20km, 2*10km) och sen ca 20km sista veckan (2*7-10km).

    SvaraRadera