söndag 18 november 2012

Långpass på Rya åsar.

Det blev terräng idag också, lite längre idag dock.
Dagens långpass förlades till Rya åsar vilket är ett vackert naturreservat precis intill Borås. Där finns det flera olika leder och stigar att utforska.
Jag sprang idag Vildmarksspåret och Ekskogsspåret. Det var mycket kuperat och mycket hinder låg över lederna i form av nedfallna träd.
Höjdstigningen var idag över 300 meter så det tog ju endel i benen.

När jag efter tolv kilometer tröttnat på terrängen stack jag ner till dalen där Viskan rinner, där fortsatte jag passet med lättare löpning på större vägar utan den minsta uppförsbacke.

Totalt blev det inte mer än 18 kilometer idag men det fick räcka.




Härligt trixigt passage mitt i djupa skogen.

Mycket stenar o rötter på dagens pass.

Här brukar man normalt ha en enorm utsikt över Borås, men
inte idag. Det var lite moln ivägen.

Hoppa över eller krypa under?


Bitvis var stigarna riktigt breda och lättsprungna.

Ramshulan.


Almenäs


2 kommentarer:

  1. Vackert! Otroligt fin natur! Det påminner mig om i somras när jag sprang uppe i fjälle (Storulvån och Hemavan). Det var helt fantstiskt där och jag känner mig oerhört privilegiad att ha en fysisk hälsa och möjlighet att få uppleva fjällnaturen.

    Icebug 24 var mäktigt med alla bäckar vi drack ur och allt det storslagna :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt fint att få springa ute i naturen.
      Jag har fjällvandrat endel och det är fantastiskt att få uppleva det.

      Rya åsar har jag faktiskt aldrig sprungit på innan trots att det ligger ett stenkast hemifrån. Får bli fler turer här tror jag, speciellt till våren då det är som vackrast.

      Radera