fredag 2 november 2012

Tankar kring ultradebuten.

Om en vecka gör jag min debut som ultralöpare.
Då går Borås 6-timmars om stapeln med start klockan tio. Banan är förlagd runt Ramnasjön i centrala Borås och mäter ca 1300m. Här gäller det alltså att mata på så många varv som möjligt under sex timmar.
Jag har sprungit runt sjön ett oräkneligt antal gånger, när jag gick i skolan alldeles intill sprang vi här titt som tätt. Banan är hyfsat plan men innehåller ett par små pucklar.

Hur lägger man då upp ett sånt lopp? Jag har absolut inte svaret men jag har tänkt mig ungefär följande.
Jag har tänkt hålla ett helt jämnt tempo på 5:08 min/km vilket kommer att föra mig 70 km under dessa sex timmar. Jag kanske lägger ribban för högt och går in i väggen när det är en timme kvar så det är en liten chansning. I vilket fall som helst bör det inte vara några som helst problem att klara 60 km som är min absoluta skamgräns.

Det bjuds på energi och dryck vid varvning i form av "vatten, cola/öl, kaffe,sportdryck, nötter, frukt, chips, godis och det som hör till" enl hemsidan. 
Här har jag tänkt förse mig ganska ofta och lite åt gången redan från början av loppet. Har man väl fått "soppatorsk" så är det för sent att fylla på. Detta får jag ta springandes och det bör inte vara några problem i det tempot.

Det finns även bajamajor uppställda vid banan vilket känns betryggande.

Jag kommer att ha en väska stående vid varvning med lite extrakläder om det nu skulle regna eller om man skulle bli frusen.

Jag skulle tro att ett 150-tal löpare kommer till start så man är ju aldrig ensam längs banan vilket kommer vara roligt. Trevligt att småprata lite med sina medlöpare.
Om jag skulle tröttna på det kommer jag ha med lurarna för att "lura" tristessen. För det kommer säkert vara tungt för pannbenet och stundtals bli långtråkigt med samma vy hela tiden.

Trött kommer jag förmodligen inte bli förrän efter tre till fyra timmar, frågan är bara när man blir rejält trött?

Någon här som har lite ytterligare tips, idéer och tankar kring hur man lägger upp ett sextimmarslopp?

4 kommentarer:

  1. Ingen aning faktiskt. Drömmer själv om att spring ett ultralopp under de närmaste åren. Jag kan dock tänka mig att det lönar sig att vara rätt försiktig i början med tanke på att man i dessa lopp helt enkelt måste få mat att hållas i en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se om jag fastnar för det här, det ska i alla fall bli skoj med den här utmaningen.

      Radera
  2. Intressant - känner mig faktiskt lite sugen när jag läser om detta! Vilken utmaning inte minst att fortsätta mata på med varv efter varv under så många timmar.

    Jag som aldrig sprungit längre tid än min första mara som gick på 3.25 har förstås inte så mycket råd kring upplägg men ditt upplägg låter iaf vettigt. Tror också på att göra jämn fart och kanske även att lägga in gång-pauser relativt tidigt under 6-timmars. Det rådet brukar jag ge folk som börjar med långpass att gå innan man tar slut för när man är slut tappar man fart och tid väldigt fort. Kanske att du har nytta av det på ett 6-timmars också. Ska bli otroligt spännande att följa hur det går för dig - vilken säsong du redan fått ihop och den är inte slut än :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gångpauser är kanske vettigt. Men jag sparar nog det till andra halvan, måste chansa lite =)
      Det får helt enkelt bli ett litet test nu på första längre loppet, kommer lära mig otroligt mycket om min kropp av det här. I första hand ser jag det här loppet som en lärdom och inte vilken sträcka eller placering jag får.
      Jag hoppas att jag kommer in i någon slags trans och tiden bara springer iväg, vi får helt enkelt se hur det går.
      Rapport kommer efter loppet.

      Radera