söndag 9 december 2012

Bana väg i västloppet 2012

Jag och min vän Björn åkte igår upp till Lödöse för att vara med på ett invigningslopp för en ny motorvägssträcka. Väg 45 mellan Göteborg och Trollhättan har byggts ut etappvis och nu var det dags för invigning av den här sträckan.
Vädret har ju på senaste tiden varit lite stökigt så man var lite rädd för både snö, kyla och halka.
Vädret blev faktiskt väldigt fint. Strålande sol och ca -10 grader, ganska kallt alltså men det var bara att slänga på sig en mössa så löste det sig.
Vägbanan var väldigt fin och ren, helt halkfri efter en massa saltande.

Starten skulle gå vid 13:00 och vi var där i god tid för nummerlappsutdelning och uppvärmning. Parkeringen var perfekt placerad mitt på motorvägen precis i anslutning till start och mål.

Klockan ett gick i alla fall starten och jag var placerad hyfsat långt fram i ledet, fick kryssa mig fram de första hundra meterna för att sedan kunna springa helt obehindrat på den breda vägbanan.

Banprofilen var inte så plan som jag trodde, den visade sig vara riktigt backig vilket framgår av grafen nedan.


Fram till tredje kilometern kunde jag springa på ganska bra och kontrollerat i jämnt tempo på 3:48
Vid 3,5 km ser ni att det stiger rejält fram till vändning där man får springa i medlut igen.
Den fjärde kilometern gick lite långsammare och hamnade på 4:05 och den femte som var den långsammaste och jobbigaste delen av banan landade på 4:14.
Efter vändning kändes det skönt att få medlut och här kunde man även räkna vilken placering man hade, låg här på 14-e plats.
Jag sprang på ganska bra fram till mål och på sista och snabbaste kilometern (3:36) lyckades jag springa om en man och kom i mål på 13-e plats.
Första fem kilometerna sprang jag på 19:43 och den andra halvan på 18:54, kanske inte så konstigt när banprofilen såg ut som den gjorde.

Tiden på loppet blev 38:37 vilket är en tangering av mitt PB på Lerumsloppet i våras. Trodde aldrig att jag skulle kunna springa så fort som jag gjorde idag med utebliven fartträning, kyla och backig bana.
Det här blev ett riktigt bra avslut på säsongen.


Resultatlista
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar