söndag 10 mars 2013

Har fastnat i soffan.

Sitter nu i soffan, nej fel......  Ligger nu i soffan och slappar. 
Helt underbart att få lägga upp benen och vila efter att långpass.
Det blev idag en resa som började med tio kilometer motvind där jag nästan fick vända för att ta på mig mer kläder men jag fortsatte ändå. Efter dessa tio kilometer kom jag till ett vägskäl och vek av västerut på gamla riksvägen där jag fick en skön medvind och det blev genast varmare och jag fick njuta till fullo.
Solen sken hela tiden från en klarblå himmel så det var en riktigt skön dag ska ni veta.
Jag kom ner till stan och snurrade lite på gågator och torg, vidare mot Ramnasjön där jag sprang runt några varv och tankarna förde mig till 6-timmars i höstas.
Idag sprang jag inte 50 varv som senast utan det fick räcka med tre.
Sprang sedan sista biten till bilen som skulle hämtas på min frus jobb och kunde med ett leende på läpparna åka hem och äta oxfilé och potatisgratäng som blivit över sedan igår.

Så nu ligger jag alltså här i soffan och slappar efter årets längsta pass på 30,5 km.
Riktigt, riktigt skönt.......


I går sprang jag också, inga trettio kilometer. Däremot blev det ett bra backpass med lite distans både före och efter för att få upp volymen.
Det blev fyra backdrag där jag startade hundra meter innan backen och slutade hundra meter efter backen. Detta för att få med mig farten upp i backen och att hålla tempo även efter backkrönet.
Normalt brukar jag bara fokusera på själva backen men igår blev det lite annorlunda som omväxling.
Detta tror jag är bra träning. På tävling ska man ju faktiskt orka springa även efter backen. 

4 kommentarer:

  1. Bra tänkt på backpasset. Så ska jag också göra. Dra ner på farten lite i backen, men se till att behålla farten (eller öka) lite till efter backen. Kanon :-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova det Lennart. Som du skriver får man hålla igen lite i backen så att man har krafter att fortsätta. Det är lätt att mjölsyran svämmar över =)

      Radera
  2. Skoj att se att du är igång med de långa passen igen. Det kräver en del att vara ute i över två timmar i det här vädret... Bra jobbat!

    Håller med Lennart - bra tänkt på backpasset. Jag har också oftast kört full fart till krönet men det är ju helt rätt tänkt att träna på att bibehålla farten över krönet. Enda kruxet är att min favorit-backe slutar på toppen på en återvändsgata (vår gata :-) så blir svårt bibehålla farten då... Får se till att leta upp en annan backe.

    SvaraRadera
  3. Nu börjar det ju bli riktigt skönt att springa långpass även om det var lite kallt i början. Bra att ha lite kontinuitet i långpass, det här var faktiskt mitt sjunde pass på över 20 km i år. Över 30 km är dock inte så vanligt.
    Det är kul att labborera lite med backpassen. Inte så ofta jag springer backe tyvärr.

    SvaraRadera