torsdag 29 augusti 2013

Snabbdistans med Kretsloppslaget

Som ni kanske vet ska jag vara med i Kretsloppet, en tävling här i Borås på tio kilometer. Det känns som att hela stan har den tävlingen som mål, alla tränar frenetiskt (liksom jag).
Det är även en lagtävling där de fyra snabbaste i laget räknas, springer de fyra snabbaste på 40 minuter blir alltså lagresultatet 160min.
Det finns flera lag på mitt jobb men i mitt lag har vi som mål att komma under 160 minuter vilket förra året hade gett en fjärdeplats.
Det känns ganska sporrande det här med lagtävlingen. Idag hade vi gemensam träning och snabbdistans stod på programmet med distansen 10 km.
Efter några kilometer i runt fyratempo drog tempot upp. Vid sju kilometer tyckte både jag och Jonas att det gick lite för fort så vi la oss åter runt fyratempo ett par kilometer.
Sista kilometer däremot kunde jag gasa upp så den kilometer landade på 3:34 min.
Summa summarum landade milen på 39:10. Så är min status just nu utan några intervallpass i bagaget.

Det här var ett skönt pass med bra känsla och det kanske går att springa ganska fort då startskottet går den 14 september.



4 kommentarer:

  1. Imponerande att göra 39 min på träning. Luktar toppresultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack. Det fick rätt bra. Gäller bara att få in rätt känsla när det väl gäller på tävling också.

      Radera
  2. Riktigt bra jobb!
    Tror visst att du har sub37 i kroppen på tävling oavsett vad du skriver. Vi kanske ses i Borås då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se när det väl gäller vad det blir för resultat, mitt PB på höga 38 borde ligga risigt till i alla fall men jag ska inte ta ut något i förskott.
      Ja, vore kul o ses. Får hojta till i så fall.
      Du startar säkert i första grupp med dina snabba ben? Jag valde att starta i andra med start två minuter efter, tror o hoppas det är ett bra val. Man blir ju extra sporrad när man kommer ikapp förstagruppslöpare o kan springa förbi några.

      Radera