fredag 27 september 2013

Mot Lidingö

Som sagt, i morgon bär det av mot Lidingö och höstens stora tävling och utmaning.
Vi är tre stycken här i Borås som kommer att gå upp tidigt i ottan för att ta sig till Stockholm. Strax efter sju går tåget, från Herrljunga o dit är det en bilresa på 40min. Så jag ställer klockan på strax efter fem.
Jag hoppas kunna sova lite på tåget upp men det lär väl bli svårt när alla tävlingsnerver går på högvarv.
När vi kommer upp till Lidingövallen kvarstår väskinlämning och gångtransport till starten på Koltorps gärde.
Där blir det uppvärmning för att sedan starta i grupp 1B klockan 12:30. I samma grupp startar även Tobias som jag tillsammans med klarade sub3 på maran förra hösten. Även Staffan som är god för sub3 på maran kommer starta i samma grupp.
Har följt bägge löparnas träning och uppladdning mot Lidingö och nu ska det verkligen bli intressant o se hur det går för oss.

Jag siktar i morgon i första hand på silvermedalj vilket delas ut till alla som löper på en tid under 2:15.
Jag vet inte riktigt hur hårt jag vågar spänna bågen då det nu är första gången jag springer Lidingö men jag tror nog att jag skulle kunna ha en chans på att gå under 2:10.

Jag har följt diskussionsforum där det pratas om olika splittider och upplägg av loppet. Det jag kommer ta med mig från dessa diskussioner är framförallt att spara krafter till sista milen som är den mest kuperade delen av banan. Namn som Abborrbacken och Karins backe dyker upp hela tiden när folk pratar om Lidingö.


Jag kommer i morgon springa en hel del på känsla, springa på lite fortare där det är flackt och känns bra och försöka springa smart och i de mer kuperade partierna. Egentligen skulle jag vilja springa utan klocka men riktigt så långt ska jag inte gå i morgon, man vill ju ändå ha en liten indikation på tiden. Vis av min erfarenhet så kommer jag säkert snegla på klockan var hundrade meter ändå.

I morgon eftermiddag får vi i alla fall svaret hur det har gått på min Lidingödebut och min målbild är att sitta på tåget hem med en snygg silvermedalj runt halsen.

Om ni vill följa oss som springer så kan man beställa sms-resultat där mellantider och sluttiderna skickas. Det finns även en Livesändning på Lidingöloppets hemsida för dem som vill bänka sig i soffan några timmar på lördag eftermiddag.
Mitt startnummer kommer i morgon vara 611.





5 kommentarer:

  1. Jag tänker precis som du, jag vågar inte lämna klockan hemma men kommer inte tokstirra på den för att jaga jämna kilometertiden som på ett platt asfaltslopp.

    Jag har läst så många banbeskrivningar och råd att det bara snurrar i skallen. Det som har fastnat är att milen mellan 5-15km är lättsprungen och bör gå lite fortare än 4:30-fart (även om det enligt banbeskrivningen finns en lång backe vid 10km...).

    Jag kommer inte tokrusa i starten utan försöka hålla strax under 4:30 i början och komma in i tempot första 5km, sedan kommer jag försöka springa lite snabbare mellan 5-15km, överlag där det är flackt ska jag försöka trycka på lite utan att köra slut på mig, springa smart i uppförsbackarna och försöka springa både skontsamt och snabbt utför. Sista milen kommer handla om att försöka springa så snabbt som möjligt på trötta ben. Vi är väl förberedda, jag kommer upp med min löparpolare David som gjorde 2:58 i kylan i Stockholm 2012 och som också siktar på silver! Ses imorgon, jag har nr 571!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det mycket som snurrar i skallen ang banan. Man blir nästan mer förvirrad ju mer man läser på =)
      Ska också försöka ta det något lugnare i starten och försöka hejda min tävlingsiver.
      Vi ses i morgon Staffan och stort lycka till nu.

      Radera
  2. Det ska bli sjukt skoj imorgon. Jag känner mig så laddad! Detta är loppet jag sett fram emot hela året och nu är det bara en dag kvar :-) MEN, den positiva känslan är också kombinerad med en rejäl dos ångest över att det kommer att bli jobbigt. MEN (igen...), vi har tränat bra och är väl förberedda och om inget oförutsett händer bör vi allihop gå/stapla därifrån med fina silvermedaljer runt halsen!!!

    Även om jag sprungit loppet förut så snurrar tankar om upplägg och tider i huvudet på mig också. Min plan är att hålla kring 4.15-fart fram till tvättbrädan (ca 15km). Sikta på att hålla kring eller något över 4.30 mellan 15-21 km (dvs. inkl Grönsta-backen). Sen börjar loppet på allvar! Förhoppningsvis är sedan ben och huvud inte helt slut så att det går att hålla ok fart fram till Abborren eftersom den delen är ganska lätt. Sen blir det kriga av på den lätta delen efter Abborren och så Karins backe. Sen blir det en skön defiliering mot medaljen.... Det här upplägget låter väl ganska lätt ;-)

    Jag har nr 583.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst har man ångest Tobias. Det hör till även fast det är lite jobbigt nu =)
      Klart vi kommer därifrån med medalj runt halsen, det är vi helt klart värda.
      Lycka till Tobias, vi ses i morgon.

      Radera