måndag 10 mars 2014

Fas tre - cykelträning.

Skidorna har jag nu vårdat och lagt på hyllan för den här säsongen. Jag har aldrig åkt så mycket skidor som den här vintern och visst tycker jag att jag har utvecklats både tekniskt och fysiskt. För sex år sedan åkte jag också vasaloppet men då med en bråkdel av den här säsongens träning. Det visar sig också på resultatet där jag i år pulvriserade mitt pb med över två och en halv timme.
Det lönar sig verkligen att träna, det ger resultat vill jag lova.

Nu gäller det för mig att gå in i nästa fas av klassikern. Om 94 dagar går starten av Vätternrundan och då vill jag vara redo för uppgiften och jag hoppas få upp samma självkänsla som jag kände för skidåkningen.
Jag har ingen större erfarenhet av landsvägscykling men jag hoppas ändå få upp lite fart som kan hålla i sig 30 mil.

Idag premiärcyklade jag för första gången med racern som jag lånat av min bror. Det kändes verkligen lätt att cykla med en riktig cykel med tunna däck.
30 kilometer blev dagen runda, samma sträcka som jag brukar springa långpass men då tar det nästan tre gånger så lång tid, idag tog det en timme ungefär.
Man känner verkligen av minsta lilla uppförsbacke och likaså motvind så jag förstår vekligen att man tjänar på att cykla i grupp.
Förutom dessa rena landsvägscykelpass har jag tänkt börja cykla till jobbet för att få in vanan ännu mer.

Löpningen vill jag ju inte släppa helt, visst har löpvolymen gått ner radikalt i år men jag försöker ändå sticka in med ett o annat pass. Då blir det oftast av det lite snabbare slaget som nu i lördags till exempel.
Då blev det 18 kilometer med ett snitt på 4:16 och med den snabbaste kilometer på 3:34. Helt okej känsla både i ben o flås.
Det som känns mest positivt efter all skidträning är att bålmuskulaturen har stärkts vilket ger mig bättre och stabilare hållning vid löpningen. Jag har tidigare märkt att jag lätt sjunker ner och viker mig vid längre ansträngning.
Det var riktigt skönt väder så det var shorts som gällde för första gången i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar