fredag 4 april 2014

Sådär känsla.

På torsdagens löppass kändes verkligen formen sviktande. Körde ett fartlekspass för att få känna på lite fart o se vad kroppen kunde prestera. 
Jag kanske pressade på för mycket i början, de första kilometerna gick i sub4-tempo. 
Därefter var det med tunga ben jag fortsatte passet med lite varierat tempo. Jag fick till o med stanna upp ett par gånger för att samla krafter och det tillhör inte vanligheterna. 
Vad var det som gjorde att det här inte alls gick som jag velat?
En förklaring kan vara att jag jobbat natt innan och då brukar kroppen inte vilja vara med på noterna. Sömnen blir lidande av nattarbetet och likaså kosten, svårt att få energi på en tallrik fil...
Nu var det ju ett tag sedan jag sprang, närmare bestämt tio dagar!! På tok för långt uppehåll om man ska kalla sig löpare. 
Nu har jag visserligen håller igång något sånär med cyklingen men det är ju milsvidd skillnad mor löpning. 

Slutsatsen jag har dragit är att jag måste hålla löpformen uppe parallellt med cyklingen. Därför formulerar jag här mitt mål för Göteborgsvarvet till 1:25. Det är ett par minuter långsammare än mitt PB och det borde inte vara ett alltför svårt mål om nu inte vädrets makter ställer till det den 17 maj. 

Hur går det med cyklingen då? Förutom några transportpass till jobbet så blev det förra helgen en längre runda. 
Jag tog en tur till Herrljunga fram o tillbaka i fint vårväder, planen var att inte hålla för högt tempo utan bara tänka på distansen och få ihop många timmar på sadeln. 
Efter nära fyra timmar kunde jag tillslut stämpla ut med 110 trampade kilometer. Känns skönt att ha en tiomilarunda i bagaget. Som tur var kändes det inte helt oöverkomligt jobbigt att cykla så långt. 

Jag lovar att korven smakade utmärkt på stationsgrillen i Herrljunga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar