lördag 13 juni 2015

Lite lugnare

För att se tillbaka till föregående veckoslut så blev det ingen springtävling men däremot en MTB-tävling. 
OK Kroppefjäll arrangerar som sedvanligt en terränglöptävling på nationaldagen. Har varit med flera år innan men det här året stod jag över. 
Dagen efter arrangerar samma klubb en MTB-tävling på 30 km i den fina terrängen på Kroppefjäll. 
Jag som inte har cykeltränat på ett helt år stod nu på startlinjen men först var det min pojks tur att cykla. 
Han gjorde det med bravur så nu var det min tur. 
Det var lerigt och fint i markerna, en väl kuperad bana utan någon som helst "vilosträcka" med något planare parti där man kan andas ut och flyta på. 
Jag trodde nog att jag hade mer krut i benen än jag hade så jag drog på ganska bra i början. 
Med den starten dog benen totalt när det återstod tio kilometer, så nu vara bara att försöka ta sig i mål.
I mål kom jag tillslut efter en rolig men riktigt kämpig dag på sadeln men pojken gjorde helt klart dagens bästa insats.



 
Nu tillbaka till löpningen där jag egentligen hör hemma. 
Efter två bra veckor med hög belastning på benen kändes det bra att ta det något lugnare den här veckan. 
Volymen på de föregående veckorna har legat på 70 resp. 65 km och dessutom med kvalitetspass. 
Det känns som att gränsen ligger där någonstans just nu. Men på lite sikt så skulle jag nog vilja öka än mer. 
Den här veckan har i o för sig volymen inte minskat men däremot har intensiteten på passen minskat, jag har helt enkelt tagit det lugnare. Benen känns nu därför fräschare. 
Jag har den här veckan transportlöpt till jobbet två gånger vilket resulterat i 4x10 km i behagligt tempo. 
Det enda fartpasset var i torsdags då det blev ett progressivt pass på 13 km där den sista kilometern landande på 3:36 min.
Veckan som nu kommer planerar jag något mer kvalitetspass så får vi helt enkelt se hur benen mår efter det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar